פילוסופיה חינוכית
האני מאמין שלנו:
מל”י- המפעל להכשרת ילדי ישראל (ע”ר), שם לו מטרה לאורך כל שנות פעילותו, לחנך, לטפל ולשקם ילדים בסיכון הבאים מסביבה סוציו-אקונומית קשה ומקפחת ביותר, המחייבת את הוצאתם מהבית על ידי רשויות הרווחה והמשפט. ילדים אלו מגיעים ממשפחות שאינן מסוגלות לספק את צרכיהם הבסיסיים ביותר. נכון להיום מתחנכים במסגרותינו החינוכיות 800 ילדים ובני נוער, עבורם מל”י מהווה בית חם ואוהב במסגרת חינוכית משקמת מקדמת חמה ותומכת.
גישתנו החינוכית מבוססת על שני יסודות עיקריים:
האחד – העמדת הילד במרכז, קרי – מטרת החינוך – הילד עצמו – אישיותו חייו ואושרו.
השני – חינוכו של הילד בקבוצה בעלת אופי משפחתי תוך שימת דגש על ילדות מאושרת ומלאה במסגרת משפחתית, כפי שזוכה לה כל ילד שנולד למשפחה בריאה.
כפרי הילדים של ארגון מל”י מכילים במסגרתם מספר משפחתונים (יחידות משפחתיות), אשר לכל אחד מבנה מגורים נפרד הכולל: חדרי שינה ושירותים לכל הילדים, מטבחון, סלון ופינת אוכל. בראש כל כפר ילדים עומדים מנהל, צוות טיפולי (פסיכולוג, עובד סוציאלי ומרפא באמנות), וצוות חינוכי (מורים לשיעורי עזר, מדריכי חוגים, וכו’). משפחתון עצמאי בישוב, קיבוץ או עיר מהווה מעון משפחתי.
חלק בלתי נפרד מן התפיסה החינוכית של ארגון מל”י הוא שימור הקשר עם הורי התלמידים והמשפחה באמצעות ביקורי ההורים במשפחתון ובכפר ויציאת הילדים לחופשות שבת וחג בבית המשפחה.. אנו מאמינים כי באמצעות מודל זה נרקם קשר חזק בין “ההורים” לילדים ונוצרת הזדהות עם דמויות אב ואם מסורות ומטפחות אשר כה חשובות להתהליך הגדילה של הילד.
אנו מאמינים ביחס האישי, באווירה המשפחתית התומכת של זוג הורי הבית ושל צוות מקצועי רב תחומי המספק סיוע נפשי ולימודי וזמינותו של אדם בוגר במשך כל שעות היממה. שילובם של כל אלה מעניק ללא ספק חוויה מתקנת עבור הילד וסביבה רגשית יציבה וחשובה להתפתחותו התקינה, התייחסות אינדיבידואלית וסיוע במימוש מלוא הפוטנציאל הטמון בכל ילדה וילד.
ראייה חינוכית המעמידה את הילד במרכז במעטפת של ארגון המכשיר לצורך כך את צוות עובדים מקצועי ומגוון, יכולים להשיג את המטרות לשמן פועלת העמותה: חינוך,טיפול, העצמה ושיקום הדימוי העצמי, תוך מתן מענה מירבי למכלול צרכי הילד. ההשקעה בילדים אלה בשלב כה צעיר בחייהם הנה בעלת חשיבות מכרעת לעיצוב זהותם בעתיד כבוגרים עצמאיים התורמים לחברה. ביכולתם של כל ילדה וילד לפרוץ את מעגל המצוקה ולצמוח מתוך הכאב אל עתיד טוב יותר.
מערך הוליסטי:
מל”י מאמין בפעולה הוליסטית ככוח לשינוי, קרי מערך של מענים בתחום הרגשי, חינוכי טיפולי וחברתי הנתפר לכל ילד על פי צרכיו. חשיבותן של השנים הראשונות לקידומם והתפתחותם גדולה, ולכן עם הגעתו של ילד למסגרות מל”י, נעשה לכל אחת ואחד מהילדים אבחון רב תחומי. על פי ממצאי האבחון ניתן מענה ספציפי ואפקטיבי בהתאם לצרכיו.יתרה מזאת פעולה מיידית בשלב מוקדם ככל שניתן מונעת מהילד צבירת פערים, תסכול וחווית כישלון – כל אלו יש בהם כדי לקדם את הילד ולטעת בו תחושה של הצלחה ואמונה ביכולותיו. אנו מאמינים כי ניתן להעצים ילדים בסיכון והדרך לעשות זאת היא בשיתוף הילדים עצמם.
מאחר ורוב ילדינו מתמודדים עם קשיים מגוונים בשל הרקע המקפח ממנו הם מגיעים. מל”י מספק מגוון תוכניות, שירותים והתערבויות שעוזרות לילדינו לצמצם את פעריהם ולפתח את היכולות שלהם כדי למצות את מלוא הפוטנציאל הטמון בהם.
ליווי ותמיכה רגשית וטיפולית:
- פעילויות בתחום הבריאות והמניעה
- טיפול הומאופתי
- טיפול פסיכולוגי- סוציאלי
- תראפיה באומנות
- רכיבה טיפולית
- סדנאות קליטה
- טיפול באמצעות בעלי חיים
- טיפולים דיאדים
- טיפול בדיבור/ריפוי בעיסוק
- סדנאות מעבר למסגרת שונה או חזרה הביתה
- סדנאות הורים וילדים
פיתוח היבטים חינוכיים:
- חונכות אישית
- פעילויות הדרכה למתבגרים
- סדנאות לקראת גיוס
- מסע לפולין
- אבחונים דידקטיים
- שיעורי עזר
- הוראה מתקנת
העשרה בתחומים החברתיים והתרבותיים:
- להקות מחול וזמר ייצוגיות
- חוגי העשרה
- עידוד כישרונות ויצירה
- לימודי מוסיקה
- קייטנות קיץ
- יום המפעל